APA ITU 5S?
Amalan 5S merupakan satu kaedah pengurusan yang dipelopori oleh
pihak industri di Jepun bagi mewujudkan persekitaran tempat kerja yang selesa,
kemas dan selamat. Amalan 5S bermatlamat mewujudkan persekitaran kerja yang
berkualiti secara sistematik dan praktikal. Pelaksanaan Amalan 5S yang berkesan dapat
meningkatkan kualiti perkhidmatan, menjimatkan kos dan memudahkan proses kerja.
Selain memberi keutamaan kepada aspek kebersihan, kekemasan dan keselamatan di
tempat kerja, Amalan 5S berupaya memperkukuhkan lagi Sistem
Pengurusan Kualiti Jabatan/Agensi berasaskan Standard MS ISO 9000, khususnya dalam
memenuhi keperluan klausa Pengurusan Sumber berkaitan Persekitaran Kerja.
Pelaksanaan Amalan 5S yang cekap, berkesan dan konsisten akan
memberi nilai tambah kepada imej korporat Jabatan/Agensi secara keseluruhan.
Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke adalah perkataan Jepun yang membawa maksud Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa
Amal ini diringkaskan
menjadi 5S agar ia lebih mudah disebut dan seringkas
penggunaannya. Walaupun ringkas, manfaat dari hasil penggunaannya terserlah
dengan gaya kerja yang sistematik. Bermula dengan aktiviti 5S dan
seterusnya mengamalkannya dengan penggunaan kaedah dan teknik kawalan kualiti,
sesebuah organisasi akan mampu mengekal, menambahbaik dan meningkatkan kualiti
kerja.
Sisih (Seiri)
Sisih atau mengasing adalah satu proses kerja mengasing barangan yang
perlu daripada sekumpulan barangan yang tidak diperlukan di tempat kerja. Ia
adalah proses menentukan barang-barang atau peralatan yang diperlukan atau
tidak diperlukan. Proses pengasingan ini membantu dalam menentukan barangan
yang mungkin tidak diperlukan sekarang tapi boleh digunakan pada masa hadapan
dan peralatan haruslah disimpan di tempat simpanan yang sesuai.
Susun (Seiton)
Menyusun dan melabel dilakukan setelah kesemua barangan yang tidak
diperlukan diasingkan. Ini dilakukan bertujuan memudahkan penggunaan dan
penyimpanan. Susunan barangan dilakukan mengikut kumpulan yang sama. Dengan
berbuat demikian, ia akan membantu mempercepatkan proses kerja bagi mendapatkan
barang tersebut apabila diperlukan kelak. Tujuan utama menyusun untuk
menjimatkan ruang nampak lebih kemas dan teratur dan memudahkan proses mencari
pada masa akan datang.
Kebanyakan pekerja akan merasa lebih selesa apabila bekerja dalam
persekitaran yang bersih dan segar. Selain dari meningkatkan efisien kerja,
menyapu juga boleh mempertingkatkan tahap keselamatan di tempat kerja dan peralatan
yang digunakan. Ia bertujuan untuk menghilangkan habuk atau kekotoran yang
melekat di lantai, mesin di tempat kerja atau barang-barang yang telah disisih
dan disusun. Satu senarai semak hendaklah diletakkan untuk menjadi panduan
kepada pekerja tentang apa yang harus dilakukan pada masa akan datang dalam
aktiviti ini.
Seragam hanya dapat dilakukan setelah aktiviti sisih, susun, dan sapu
telah disempurnakan. Seragam atau mengekalkan kebersihan tempat kerja pada
tahap asal adalah penting agar segala usaha yang dilakukan dalam tiga aktiviti
terdahulu tidak menjadi sia-sia. Aktiviti yang dilakukan sendiri oleh
kakitangan akan menyemai sifat kekitaan dan cintakan kebersihan di tempat
kerja. Justeru, kakitangan akan sentiasa memastikan dan mengekalkan kebersihan
tempat kerja mereka.
Setiap
pekerja perlu faham, patuh, berusaha dan mengamalkan penjagaan kebersihan
organisasi serta tempat kerja. Amalan kebersihan memang dituntut oleh semua
masyarakat dan juga agama. Walau apa pun situasi kita, memang tidak dapat
dinafikan amalan kebersihan merupakan titik tolak untuk menjelmakan peribadi
yang mulia. Amalan ini dapat disemai dalam diri individu dengan memberi tunjuk
ajar menerusi program latihan secara berkala dan mengamalkan budaya
nasihat-menasihati.